Studeren in Athene

Caroline op visite + Istanbul + Thessaloniki

Lieve Neerlanders! Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, maar ik heb weer zoveel meegemaakt! Ik weet gewoon niet meer waar ik moet beginnen . . ik ga geheid van alles vergeten!

Laat ik zo beginnen, ik ben gisteren avond teruggekomen vanuit Istanbul en Thessaloniki! We hebben hier namelijk op dit moment twee en een halve week vakantie in verband met Pasen! Net voor de vakantie, op 21 maart, is Caroline over komen vliegen vanuit Nederland! Zondag had ik haar opgehaald van het vliegveld, maar ze heeft zich maandag en woensdag wel zelf moeten vermaken, omdat ik nog naar school moest . . Vond ze echter helemaal niet erg, aangezien ze na een paar uur meedraaien met dezon op ons mini balkon meteen een rode toet had ^^! Die dinsdag hebben we 'some sightseeing' door Athene gedaanen s'avonds is ze ondergedompeld in het uitgaansleven van de erasmus studenten! Feestje hier, drankje daar, cocktailtje zus, shotje zo. Ze begrijpt niet hoe we het vol houden. Ik ook niet.

Na een een hele nacht uit te zijn geweest naar een 'pimp-my-t-shirt-party' in de club Lollipop, ging de wekker al weer binnen een paar uur want de trein richting Thessaloniki stond op ons te wachten! Samen met Henrik (Noorwegen), Tanja, Mimmu, Anski, Ansku (Finland), Sabine (Duitsland), Andreas/Andy (Oostenrijk), Francesco (Italie) enDanielle, Ruben, Robin (Nederland) hebben we de trein genomen vanaf Athene naar Thessaloniki om vanaf daar de internationale nachttrein te pakken richting Istanbul! Wat een trip! Ik lag samen met Caroline in een cabine, maar wat een hel van een nacht! Ik heb geen oog dicht gedaan! Er word niks gevraagd of uitgelegd, enalsje dus naar enige informatievraagt, krijg je geen antwoord want het engels van de conducteurs was bagger. Tot drie keer toe werden we dus ons nest uitgesleept. De eerste keer dachten onze lieftallige mede erasmus genoten Andy en Francesco leuk te zijn door even onze 'kamer' te crashen . . Arme caroline had het zwaar te verduren, aangezien ze boven lag en dus even vriendelijk werd 'gesandwicht' tussen haar bed en de muur door onze jongens haha! Vervolgens werd je ruw uit je slaap gehaald, als je tenminste in slaap was, door gebonk op de deur 'PASSPORT CONTROLE'! Er word dan ook niks gezegd, er word alleen van je verwacht dat je je ID inleverd, en wanneer je het terug krijgt is dan maar de vraag. Twee uur later kan je in je slaapoutfit naar buiten hobbelen in de middle of nowhere voor je visum, voor Nederlanders 15 euro, of je hebt het 'geluk' dat ze je dan vertellen dat je helemaal geeen visum nodig hebt en dus ben je voor jan met de korte achternaam in je boxershort naar buiten gevlogen . .

Goed, eenmaal aangekomen in Istanbul hebben we ingechecked in het Cordial House hostel vlakbij de toeristische trekpleisters de Blauwe Moskee en Hagia Sophia, een andere voormalige kathedraal en moskee,wantnu een museum is. Beidenzijn dan ookbezocht, inclusief hoofddoek en op je sokken.Verder hebben we in deze dagen de Bazaar bezocht en de kruiden variant daarvan,waarvan verwacht word datje natuurlijk wel je gewilde aankoop'afdingt'. Wat ons redelijk lukte, alhoewel ik nog het gevoel heb dat ze bergen met geld aan ons verdienen . . En nu moet ik ook zeggen dat je als vrouw volgens mij ook niet zo'n sterke indruk maakt haha! Over vrouwen gesproken, ik had verwacht dat er heel veel vrouwen met hoofddoekjes of zelfs burka's rond zouden lopen maar Istanbul lijkt erg modern, alhoewel het me wel opviel dat er in het algemeen weinig vrouwen op straat lopen. Als je naar een terras kijkt zitten er altijd mannen aan de turkse thee . .

Het paleis dat erg indrukheeft gemaakt opmij was het Topkapi Paleis van de vroegere Sultans. Het leek alsof ik in de Fatamorgana van de Efteling wandelde! Helaas mocht je binnen geen foto'smaken van alle voorwerpen die uitgestald werden in de vitrines, vol met goud en edelstenen . .

Natuurlijk hebben we ook een Turkse Hamam bezocht, wat me echter tegenviel . . Ik verwachtte een ware massage en totale ontspanning, maar in plaats daarvan werd ik gewassen door één van de oude, uitgezaktevrouwen in de sauna, waar je dan met z'n allen (alleen vrouwen) in een zwart onderbroekje ligt te zweten . . Geheel bedolven onder een laag schuim kreeg ik dan een klap op m'n kont van de Akela om te laten weten dat ik om moest draaien om vervolgends ruw over m'n blauwe plekken te worden gewreven . . Laat ik het zo zeggen, niet mijn ding.

Naast alle bezienswaardigheden hebben we genoten van de turkse lekkernijen, de kebab, turkse appelthee en de shisha, tabak met een een smaakje dat we roken met de waterpijp. Op een dindag avond is Caroline vanuit Istanbul weer vertrokken met het vliegtuig naar Nederland en wij zijn twee dagen later weer met de nachttrein vetrokken naar Thessaloniki.

In Thessaloniki hebben we een 'tussenstop' gehouden van 3 nachtjes. Achteraf gezien hebben we alleen een slechte keus gemaakt door daar te verblijven tijdens Pasen, aangezien de stad zo goed als uitgestorven was . . Sommigen van ons zijn naar de paasdiensten geweest in de kerken, maar 3 uur luisteren naar een verhaal in oud Grieks wat ik niet begrijp was voor mij de reden om de andere helft van de groep te vergezellen naar de Witte toren aan de boulevard om daar samen met de Erasmus studenten(uitwisselingsstudenten) uit Thessaloniki te chillen. Erg leuk om op die manier weer nieuwe mensen te leren kennen!

Drie dagen Thessaloniki was meer dan genoeg, aangezien het niet zoveel indrukwekkende bezienswaardigheden heeft als Athene. We hebbendus ook meer van het nachtleven gezien, om vervolgends overdag langs de boulevard te struinen met een ijskoffie hier,een ijsje daar en weer een koud biertje op de pier! Het leven is goed!

Nu ben ik dus weer in Athene en heb nog een week vakantie voor de boeg. Bijna iedereen is vertrokken naar een andere trip richting de eilanden Lesvos en Samos, maar aangezien mijn geld een keer ophoud heb ik moeten afhaken. Bovendien staat er een trip gepland met de ESNstudentenvereniging richting Mykonos voor drie dagen, dus ga ik eerst daar maar voor dokken ;)! Nu is het tijd voor wasjes draaien, in het afvoerputje van de douche wroeten en studeren. Laat ik dan voor één keer even serieus en nuttig bezig zijn, voordat ik weer verder ga met het leven in een droomwereld, m'n leven als een god(in) in Frankrijk!

Foto's komen spoedig op de site! www.tamara453.hyves.nl

Reacties

Reacties

tante Margien uit Laaa-ren

Hé feest-nichtje, godin Athene, nacht-fee, mazzelaar!
Wat een heerlijk leventje... geniet er maar van, je zult er nog vaak aan terugdenken, als je later afbeult voor een sippe baas of oud en rimpelig voor de buis hangt.

Vandaag (2e Paasdag) waren we in het Beeld & Geluid Museum in Hilversum. Heel leuk. Indy heeft een 'screentest' gedaan en wordt nu soap-ster. Hij is ervoor geknipt!!! En Laura kan op voor presentatrice van het jeugdjournaal of een sterrenshow!

Zoenepoen, Margien

oma

hallo feestvarken, wat fijn om weer een verhaal van je te lezen,ik geniet ervan,was verleden week in de war,dacht n.l. dat je maar een paar dagen naar istanbul ging,wat maak je toch veel mee,bij ons is alles goed,actieve pasen gehad,stadswandeling+ winkelen,2de maasvlakte+strandwandeling en wezen bowlen,groetjes opa zal ook wel reageren denk ik doei.

Opa

Ik heb weer zitten genieten van je VERHAAL(tje), je maak wat mee als studente zijnde het leven is wel veel meer als alleen leren.
Maarja zo zie je nog eens wat van de wereld en ook van al deze dingen leer je. nou lekker deze week nog vacantie , kan je nog een beetje uitrusten voordat je er weer tegenaan moet.
wij hebben vandaag een heel mooie dag weer gehad. zijn samen heerlijk wezen fietsen bij Willemstad.
Tamara nog veel plezier en succes met alles. en de groetjes van mij en oma. doei!!!!!

Marit Hitzert

Hee Tamara,

Op je hyves zag ik foto's van Istanbul en met even doorklikken kwam ik bij je reisverhalen terecht. Super leuk! Tegenwoordig kom ik regelmatig in Istanbul (elke 1,5 maand), ook weleens verbleven in Cordial House (lekker goedkoop)... Was leuk om te lezen dus.

Heel veel plezier nog,

Groetjes

Caroline

Hoi levensgenieter,
Wat moet dat straks weer worden in de "echte" wereld. Nee hoor, komt zeker goed met je. Geniet er maar lekker van.
Over 3 weken ben ik bij je in de buurt, nou ja, 1 dag in Olympia. Kijken of Zeus er is. Daarna gaan we naar Istanbul. Als ik je stukje zo lees moet ik de Hamam maar overslaan. Ook in Istanbul ben ik maar 1 dag.
Dus dat wordt zeer selectief Istanbul bekijken.
Ik wil in ieder geval naar de blauwe moskee.
Ach en als we niet alles zien, heb je altijd een reden om terug te gaan.

Het weer is overigens een stuk beter in Athene dan in ons Mijnsheerenland. 20 graden stond vanmorgen in de krant. Lekker hoor. Ik snak ernaar.

Veel plezier,

Jesca

Lief nichtje, wat gaaf dat je naar Istanbul geweest bent! Lijkt me echt een mooie stad! Ik zit weer gewoon achter mn laptopje op de Uni.. Maar gelukkig maakt het lenteweer een hoop goed! dikke kus Jesca

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!