Studeren in Athene

De voorbereiding

Nog maar 18 dagen, en de enige die dan mijn kamer zal bewonen is de kat! Afgelopen zaterdag had ik mijn 'afscheids' feestje in de kroeg en de meesten van jullie hebben het een super avond voor me gemaakt! De dag van tevoren was ik, zoals ook niet anders bekend staat, ontzettend aan het panieken omdat de helft (!) al afgezegd had! Ik dacht, Tamara organiseert ook eens een feestje en wát een sneue bedoeling!

Maar ik moet zeggen, degenen die hadden gezegd dat ze kwamen zijn ook echt allemaal gekomen en dus prijs ik mezelf des te meer gelukkig dat ik zulke goede vrienden heb! Dat brengt me meteen op de mindere kant van het verhaal, want diezelfde topvrienden moet ik de komende 5 maanden allemaal missen! En dat valt me nu, nu het zo dichtbij komt, erg zwaar. 'Zullen we naar Hardbass gaan?'. Dan ben ik er niet. 'Wat trekken we aan met carnaval?'. Dan ben ik er niet. Verjaardagen, Feestjes, Koninginnedag . . DAN BEN IK ER NIET! Nu weet ik wel, dat ik in Griekenland ook ontzettend leuke dingen mee zal maken, maar het is makkelijker om te weten wat je mist, dan om te weten wat voor leuks er nog komen gaat!

All grote voorbereidingen zijn nu ongeveer wel afgerond, Europese zorgpas aangevraagd, bankzaken geregeld, en een kamer vanaf de 16de Februari, waar ik, zover ik weet, met een 22-jarige Italiaan zal gaan wonen. Vermoedelijk komt er een maand later ook een 25-jarig meisje/vrouw uit Portugal wonen. Allemaal hebben we een eigen kamer, maar een gezamenlijke keuken, badkamer en huiskamer. En dit alles ligt in het noorden van Athene in de Gyzi wijk, op 1,5 kilometer afstand van de universiteit.

De enige stress die op dit moment nog speelt is mijn bagage. Één koffer, voor 5 maanden!? Dat is toch onmogelijk! Dan heb ik het nog niet eens over die asociale hoeveelheid kleding die ik het liefst allemaal mee zou nemen, maar wat te denken van lakens, handdoeken, laptop, alle mogelijke oplaadapparatuur, open schoenen, dichte schoenen . . Daarnaast, misschien wel het grootste probleem, zit ik de eerste twee weken zonder kamer! Op de één of andere manier kon geen enkele kamer eerder boeken dan 16 Februari, omdat het 2de semester dan pas start voor die organisatie! Deze Stay In Athens organisatie, gespecialiseerd in uitwisselingsstudenten, zou een kamer, dan wel niet m'n 'eigen' kamer regelen voor die periode, maar tot nu toe is er niks. Ik had allang gemerkt dat ze helemaal kriegel werden van al mijn mailtjes met antwoorden als: 'Als je nou echt zo nodig, perse een kamer blabla . .' Kortom, ik moest me niet zo druk maken en het komt wel goed. Uit mijn aangelegde collectie Griekse literatuur blijkt dan ook dat Grieken het niet zo nauw nemen met de tijd en al helemáál niet houden van stress. Ja ach, wie wel . . Nou goed, prima, als ik maar wel een kamer heb over 2 weken! Waar moet ik anders al die oer Hollandse prularia kwijt die ik van sommigen heb gehad ;)!

Jesca

Lief nichtje, Ik ben de eerste!! En dan nog wel vanuit Zambia!! Het gaat helemaal goedkomen, daar heb ik alle vertrouwen in!! De fotos van je feestje zien er super gezellig uit en zoals je iddd al zegt, je gaat het des te meer waarderen. Ik ga je volgen! Doe voorzichtig, maar geniet vooral!! Dikke kus Jes

Marjan

Hoi "Tam",
Hier ff een reactie van je "digibete"tante(ha,ha).
Leuk feessie,leuke foto's en een leuke site,ik ga zeker proberen je te volgen. En hoop dat je de voorbereidingsfase goed doorstaat! Ton zou zeggen alles is te koop mocht je iets vergeten(nou ja,alles?)
Probeer er maar zoveel mogelijk van te genieten en een beetje "gezonde stress"hoort er volgens mij gewoon bij.

Rita en Jos

Hallo Tamara,
Fijn te horen dat je afscheidfeest toch nog helemaal een echt feest is geworden... Ook al waren wij er toen niet bij, we gaan wel genieten van je verhalen over je belevenissen in Attika. Eén koffer klinkt weinig, maar het toegestane gewicht is nog belangrijker... vraag maar aan Jesca. Als je terug komt breng je een schatkist aan ervaringen mee, die neem je mooi mee voor de rest van je leven! Adem de smog van Athene met mate, maar geniet grenzeloos ..... Liefs uit Geldermalsen

Tante Gré

Hoy Tamara

Ik kan er niet goed achter komen op welke tijd je precies vertrekt, maar we wensen je een heel goede vlucht een warme zonnige leerzame tijd daar toe.
Leuk dat we je belevenissen kunnen volgen.
Groeten uit H I Ambacht.

Oom Piet en tante Gré

oma schrijft 5 februarie

hallo lieverd, daar ben je dan in het verre griekenland.
ik hoop dat de reis goed is verlopen en hopelijk heb je een leuke kamer.ga hem maar gezellig maken, in gedachten geef ik je een bos bloemen. opa en ik denken aanje en zullen je volgen tijdens je studie.dikke kus van opa en mij.

oma schrijft:

hallo lieverd, wat fijn dat we gelijk al wat van je weten naar zo`n hectische dag. we hebben vandaag de foto`s
van je kamer gezien,je pa en ma hebben ze ook gezien
die waren hier i.v.m.mijn verjaardag, groetjes van alle visite hier.ga fijn bood schappen doen vandaag en veel plezier met je studiegenoten.dikke kus van opa en mij.

Opa!!

Hoi jongedame ik heb even een paar dagen gewacht om een berichtje te schrijven maar hier is hij dan.
Ben je al een beetje gewend na een paar dagen? en tot rust gekomen?
Hier hebben wij nog aardig koud weer maar bij jou is het ook nog geen zomer zover als ik dat kan bekijken vanhier.
Ik ben in gedachten toch wel heel dicht bij je ik ben ook heel erg trots op je.
Tamara succes met alles en de groetjes en kusjes van mij en oma.