Studeren in Athene

Mama op bezoek

Ik hoef niet naar Nederland, Nederland komt naar mij ^^! En wel in de vorm van moeke met een berg stroopwafels, kaasprikkers en eierkoeken in d'r koffer! Die stroopwafels zijn alleen niet door mij besteld, maar door mijn lieftallige huisgenoot die de nieuwe gewoonte heeft om ze met nutella te eten! De cultuur barbaar! Maar goed, in ruil daarvoor heeft ze 4 nachtjes bij ons in huis geslapen!

De donderdag dat ze aankwam hebben Admir en ik haar van het metro station opgehaald en zijn we s'avonds gaan eten in een griekse taverna in de wijk Thissio, die overloopt in Monastiraki. Volgepropt naar huis strompelen was genoeg voor die avond, want niet alleen mama had een lange dag achter de rug, maar ook Admir en ik hadden welgeteld 2 uur slaap gehad, vanwege het feit dat we de avond daarvoor toch nog persé uit moesten in Villa Mercedes. Een behoorlijk chique club, waar men kan genieten van halfnaakte dames die dansen op verhogingen, maar gelukkig was er ook voor ons vrouwen een stukje genot aanwezig in de vorm van een fijne man met nog fijnere moves ;)! We hadden overigens geluk dat we binnen kwamen, want eigenlijk moet je reserveren, plus nog een entree prijs van een eurootje of 20. Dit was dan ook de reden dat een ander deel van de groep later niet meer naar binnen kwam, omdat er te veel mensen binnen waren zonder reservering . . Uhum, ik zeg niks . .Allesperfect,totdat we er aan het eind achter kwamen dat Marie's tas was gestolen en Erika's jas.We zijn dus nog tot 6 uur s'ochtends bezig geweest metde nodige dingen regelen i.v.m.de gestolen spullen.

Goed, weer terug naar mama.Na een nachtje slaap inhalen ben ik met mama rond gaan lopen in Athene,rondje om de acropolis,lunchen in Monastiraki, je kent het wel ;)! Vervolgens moest onze ras-toerist nognaar de markt inOmonia. En dat heb ik geweten. We kwamen niet terecht in een gezellige marktplaats, maareen oneindige gang met ik vermoed wel zo'n stuk of 70 slagers kramen waar de karkassen gemoedelijk naast de andere kadavers en vleeshompen lagen, hingen . . Bij iedere kraam hoorden dan ook één of meerdere gore slagers mannetjes met bebloede witte overallen. Het leek wel een horrorfilm. Het werd pas echt horror toen ik, blond, blauwe ogen, vrouw, en de hele reutemeteut daar tussen door moest lopen. 'Sexy', 'Bella','Darling','Where you from?','O my god!', ik heb ze allemaal gehoord. Werkelijk waar iedere gore slager, de één nog ranziger dan de ander, draaide zich om, kwam achter z'n kraam vandaan, greep me bij mn arm, hield me tegen, liep te roepen, te joelen en zat zelf aan m'n haar! Ik leek zelf wel een mooi stukje vleeswaar! Mocht u het niet geloven, voor de getuigenis moet je bij m'n moeder zijn! Ik heb echt nog nooit zo graag ergens weg willen rennen, wat een nachtmerrie!

Een stuk paradijselijker werd het toen we de volgende ochtend vroeg vertrokken naar Pireus, de haven van Athene. Mama is gewoon opgenomen in de groep en samen met Admir (Italie), Marie (Frankrijk), Erika en Anna (beiden Hongarije) zijn we dus vertrokken naar Poros. Een van de Egeische eilanden op ongeveer een uurtje varen met de snelle boot vanaf Athene. Aangekomen hebben we voor 3 euro per dag (!)fiesten gehuurd en zijn we kilometers gaan fietsen langs de kust. Schitterende blauwe zee, bootjes en bossen, heuvel op, heuvel af. Het eiland was te groot om helemaal rond te fietsen, en dus zijn we terug gereden naar ons hostel met uitzicht op zee voor 12 euro (!) per persoon, dan wel met studenten korting! S'avonds hebbenin één van de verlaten restaurants gegeten; kipsouvlaki, patat, salade, brood etc. en datvoor het schappelijke bedrag van 8 euro per persoon (!)! Inclusief erg charmante ober haha!

De volgende dag hebben we ontbeten in de haven met brood en honing, verse jus, gebakken eitjes, griekse yoghurt en de geur van vers gevangen inktvis op de BBQ . . Die stonden ze namelijk allemaal op een rij te verkopen bij de restaurantjes, en dat terwijl we kort daarvoor nog een visser één van die arme beestjes' z'n hersens hebben zien inslaan, door het verse mormel met een snoeiharde vaart op de kade te knallen. Eet smakelijk.

Na het ontbijt nog even de fietsen terug gebracht en een stuk gaan lopen, onder het gezelschap van een straathond, richting een klooster op de berg. Terug met de 'langzame' boot naar Athene, waar we eindelijk thuis dachten te zijn. Mispoes. Dachten we er eindelijk bijna te zijn, kwamen we terecht in een bus vol hooligan's van Olympiakos . . Daar hebben we dus dik een half uur vastgezeten in het verkeer, al schuddend, schreeuwend, zingend en mollesterend . . Kon ik best om lachen, maar als een volwassen vent met een of andere gore speknek een gat in het plafond gaat slaan, een lamp moet slopen en er dan één of andere 'gang' sticker bij moet plakken, en dat terwijl zijn dochtertje ook ergens tussen de rest van de sardientjes gepropt stond, daar valt mijn mond toch van open! Gelukkig ging het gespuis ook allemaal dezelfde metro in, waar we dus nog even verder konden genieten van deze herrieschoppers.

Vanochtend moest ik al vroeg naar school tot 3 uur, en dus heb ik mama niet meer gezien. Die heeft haar vlucht gepakt rond die tijd! Ik ga nu dan ook maar eens beginnen methet schoolwerk dat ik vandaag in een twee-voor-de-prijs-van-één pakket heb gekregen . . Ik wil zo snel mogelijk met alle essay's en case study's beginnen, zodat ik niet met die 3000-4000 woorden plagen zit opgescheept als het écht warm wordt! En dan bedoel ik dus niet deze goddelijke 20 graden ;)! Voor dinsdag tot en met vrijdag staat er weer de éne na de andere party op, dusik feest wel voorjullie allemaal in Nederland ;)!Lang leve het Erasmus leven!

foto's; www.tamara453.hyves.nl

Reacties

Reacties

caat

pfffff i am too jealous and can''t wait to see you again!! big kiss(L)

Margien

Schaam me dood... ontdek nu pas dat je al 5 prachtige verhalen hebt geschreven. Ik zat maar te wachten tot ik bericht van je kreeg maar heb inmiddels ontdekt hoe het werkt. .. en niet eens blond...
Maar goed, wat een geweldige tijd heb je inmiddels achter de rug en dat staat vast garant voor wat er nog komen gaat. En wat leuk dat mama er al eventjes was. Je verhalen doen me erg denken aan mijn tijd in Salamanca. Nog even en jij loopt daar op sandaaltjes terwijl wij hier nog op moonboots lopen.
En over kou gesproken, wij hier zijn net terug van een heerlijk zonnig weekje skiën in Oostenrijk en tot die tijd hebben we hier aldoor maar op het ijs gestaan. Holland op z'n mooist!
Liefje, geniet er nog maar lekker van, doe ook af en toe iets studeren, maak mooie tripjes en blijf vooral ook schrijven. Het is heerlijk om je zo te volgen!
Zoenepoen van je Gooische tante

Marjan

Heb zojuist de foto's gezien die je ma heeft gemaild,leuk hoor!
Is dan nog leuker om ook jouw verhaal erbij te lezen,en de manier waarop je schrijft kan je altijd nog richting journalistiek gaan volgens mij....
Blijf je volgen hoor!!!

Groetjes en dikke kus,marjan

Opa

Hier even een krabbel van je opa ,het is weer een heel verhaal van je, met schrijven heb jij geen moeite dat zie ik wel.
Leuk dat we je weer een keer gezien hebben via Skype daar in griekenland, en dan ook nog samen met je moeder,nou succes met je studie en nog veel plezier .
Groetjes van mij en oma doei.

oma schrijft:

hallo erasmus student ,wat heb ik met je te doen,
het studenten leven is zwaar(,puf, puf) leuk dat je
moeder is geweest, ook van haar hebben we al foto`s
ontvangen, opa zit ook te mailen aan jou ,maar ik wil
toch ook even wat schrijven hoor,we zijn allebei zo trots op je en zo blij als je weer een verhaal schrijft,
we kijken elke dag op je site om te kijken of er soms nieuws is,nou bij ons is alles goed we wachten hier in nederland met smart op de lente, dat was het weer dikke knuf van ons allebei. doei.

Jos en Rita

Lieve Tamara,

Leuk om je zo te volgen,je geniet met volle teugen!!!
De foto's gezien van mama,daar word je helemaal vrolijk van. Lieve nicht,blijf genieten van al die nationaliteiten om je heen;wat is Admir een klein mannetje!!
Dikke kussen van ons allebei.

oma

hallo tamara,nog geen tijd gehad om te schrijven of valt er nog niets te melden,wij willen je feliciteren met mamma,wij gaan er straks naar toe en eten jou gebakje wel op hoor, we zullen je missen, maar voor jou zal het ook wel vreemd zijn om er niet bij te zijn,wij hopen dat je steun heb van je studiegenoten,heb je ook nog last van de problemen in griekenland wij volgen het op het nieuws,en zagen dat vandaag het o.v. plat ligt,nou bij ons is alles goed dus hele lieve groeten van opa en mij doei.

caroline

Hoi tamara, vol interesse volgen we je grote avontuur in Athene. Fijn dat het zo leuk klikt met je vriendin Admir. Ik heb gehoord dat hij erg aardig is en (voor ons als bezorgde achterblijvers in Nederland belangrijk) goed op je past. De verhalen van mama klinken als één grote vakantie. Of moet je ook nog studeren?????
Als ik al je geweldige verhalen zo lees is het wel heel erg jammer dat onze cruise de mooie stad Athene niet aandoet.
Geef je in je verslag nog wat goede tips over Istanbul, want daar gaan we wel heen.
Geniet er van en tot mails.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!